Ahad, 1 Julai 2012

Otak Kanan, Otak Kiri


Salam anak-anak semua...


Hari ini Ummi nak cerita sedikit mengenai organ yang sangat penting yang ada pada kita iaitu otak. Hmmm.... tentunya anak-anak biasa mendengar orang menyebut tentang otak kanan dan otak kiri kan...Jadi, mari kita tengok apakah dia otak kanan dan otak kiri tersebut...


Otak manusia terbelah menjadi dua bahagian. Kedua bahagian otak tersebut adalah berbeza tugasnya. Otak kanan bertanggung jawab terhadap tubuh dan bahagian kiri pula sebaliknya. Hal ini bererti bila otak kanan seseorang lebih dominan, maka orang tersebut cenderung menjadi kidal atau aktif dengan bahagian tubuh kiri. Kedua-dua belahan otak ini berbeza fungsi..






Otak manusia terbelah menjadi dua bagian. Kedua bagian otak tersebut bertanggung jawab silang, maksudnya belahan otak kanan bertanggung jawab terhadap tubuh dan bagian kiri sebaliknya. Hal ini berarti bila otak kanan seseorang lebih dominan, maka orang tersebut cenderung menjadi kidal atau aktif dengan bagian tubuh kiri. Kedua belahan otak sangat identik tapi berbeda fungsi. Masing-masing otak berperilaku berbeda.

Read more at http://uniqpost.com/23194/fungsi-dari-otak-kanan-dan-otak-kiri/


FUNGSI OTAK KANAN

Otak kanan berfungsi mengawal segala apa yang berkaitan dengan hal-hal kreatif. Jika Anda berjumpa dengan seorang yang pada pandangan Anda amat kreatif, orang itu sebenarnya lebih banyak menggunakan otak kanan.
 
Fungsi otak kanan berkaitan dengan:
  • Imaginasi
  • Berfikir secara kreatif
  • Irama
  • Khayalan
  • Emosi
  • Ilham
  • Intuisi (gerak hati)
  • Warna
  • Muzik  & Apa saja aktiviti-aktiviti kreatif.
Orang-orang berjaya adalah orang-orang yang kreatif. Mereka membangunkan potensi otak kanan, dalam masa yang sama tak mengabaikan peranan otak kiri. Pendek kata, mereka menggabungkan fungsi otak kiri dan otak kanan semaksimum mungkin untuk membolehkan mereka mencapai kejayaan.
Mereka melakukannya lebih dari yang biasa. Kesannya, mereka menjadi pendahulu dalam bidang masing-masing, walaupun ada orang yang sama potensi dengan mereka dalam bidang serupa.
Jadi, jika Anda menyedari apa bakat Anda dan apa kebolehan Anda, usah berhenti menggilap potensinya. Usahalah dengan bersungguh-sungguh.
Push it to the limit.

 
FUNGSI OTAK KIRI

Otak kita ada dua bahagian, otak kiri dan otak kanan. Otak kiri mengawal bahagian kanan badan manakala otak kanan pula mengawal bahagian kiri badan. Jika Anda nak memahami apa fungsi otak kiri, ia mengawal segala apa yang berkaitan dengan logik.
 
Antaranya seperti:
  • Mengingati ilmu, pengetahuan atau maklumat
  • Menyimpan data dan fakta
  • Menganalisis
  • Memahami logik, bahasa dan matematik
 
Orang yang meminati angka, nombor, suka subjek perakaunan, pengurusan wang atau meminati hal-hal teknikal komputer, dia tergolong sebagai orang yang banyak menggunakan otak kiri. Penganalisa data juga adalah orang banyak menggunakan otak kiri.
Untuk nak berjaya, Anda perlu menggunakan kedua-dua fungsi otak kanan dan otak kiri. Jika Anda terus menerus menjadi orang yang banyak menggunakan otak kiri, pencapaian Anda statik.



Jadi anak-anak...apa yang perlu anak-anak buat ialah biasakan diri anda dengan menggunakan kedua-dua otak.... Bagi yang suka ponteng kelas Pendidikan Seni Visual tu...kena fikir2 la ye... inilah sebabnya kenapa Kementerian adakan subjek ni...

k...good luck .....wassalam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan