Khamis, 17 Disember 2020

ANDA BOLEH BERJAYA!

 



Assalamualaikum dan Salam Ceria untuk semua...

    Hari ini adalah merupakan hari terakhir sesi persekolahan 2020. Sesi persekolahan yang paling mencabar berbanding tahun-tahun sebelum ini. Kita diuji dengan ujian yang tak terduga. Sesi persekolahan yang biasanya berlangsung secara bersemuka terpaksa ditangguh dua kali. Sememangnya ini menjejaskan segala perancangan yang dirancang dari awal. Namun, kita hanya mampu merancang kerana perancangan Allahlah yang Maha Terbaik. Allah menguji kita sejauh mana kita berikhtiar untuk mencipta jaya.

Allah SWT berfirman dalam Surat Ar-Ra’d, ayat 11,

 إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

 

 “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” 

    Allah telahpun menegaskan kepada kita bahawa jika seseorang menginginkan sesuatu, seperti kejayaan dalam menuntut ilmu,  perubahan nasib, mendapatkan rezeki, , kesihatan, dan sebagainya, maka ia harus melakukan suatu usaha secara aktif dan nyata, dan inilah yang disebut dengan ikhtiar atau usaha.


    Jadi seseorang akan tetap bodoh kalau ia tidak berusaha mengatasi kebodohannya dengan cara mencari ilmu. Seseorang akan tetap hidup sengsara jika ia tidak berikhtiar untuk lepas dari kesengsaraannya, dengan bekerja keras. Seseorang akan tetap pada watak dan kebiasaannya, seperti malas,  suka iri, pendendam, dan sebagainya, sampai ia berusaha mengubah watak dan kebiasaan tersebut. Seseorang akan tetap sakit sampai ia berusaha mencari kesembuhan dengan cara berubat. Maka usaha atau ikhtiar itu adalah wajib.


    Seterusnya bagi mempermudahkan ikhtiar kita mencapai keberhasilan, kita perlu memanjatkan doa kepada Yang Maha Esa. Allah SWT berfirman dalam Surat Al Mukmin, ayat 60:

 ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ

Maksudnya: “Berdoalah kepadaKu, Aku akan mengabulkannnya”

    Selepas melakukan ikhtiar dan berdoa kepada Allah SWT dalam usaha kita meraih sesuatu, ada satu perkara lagi yang tidak boleh anda tinggalkan iaitu tawakkal.

Firman Allah dalam surah Ali Imran, ayat 159;


 فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

Ertinya; "Apabila kamu bertekad maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya 

Allah menyukai orang yang bertawakkal. 


    Anda mampu mengubah hidup anda jika anda mahu. Hanya ada seroang sahaja yang boleh mengubah hidup anda dan menjadikan anda hebat. Bukan orang lain tetapi anda sendiri.

Usahalah! Anda boleh berjaya!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan