Rabu, 16 Disember 2020

SUNTIKAN SEMANGAT BUAT ANAK PELAJAR

 


Assalamualaikum dan Salam Ceria untuk semua...

Suntikan semangat hari ini buat anak-anak pelajar agar terus bangkit melangkah menjejak mercu kejayaan;

  1. Bayangkan kejayaan bukannya kegagalan. Jangan stress tak tentu hala. Lalui peperiksaan dengan senyuman. Bayangkan anda berjaya mencapai keputusan cemerlang. Anda pasti dapat melakukan yang terbaik ketika di dalam dewan peperiksaan.
  2. Orang-orang berjaya di dunia ini, pada awalnya bermula dengan satu harapan dan impian. Demi harapan dan impian, mereka mula berusaha untuk membuktikannya. Sehingga mereka berjaya mencapai kejayaan. Impian menjadi realiti.
  3. Expect the best, plan for the worst, and prepare to be surprised. Kegagalan adalah permulaan kejayaan sekiranya kita tidak berputus asa. Kerana sejarah membuktikan kegagalan sebanyak tiga kali akan berubah menjadi kejayaan bagi orang yang bangkit berjuang.
  4. Kemiskinan orang berilmu adalah kemiskinan ikhtiar. Manakala kemiskinan orang jahil ialah kemiskinan kesusahan.
  5. Berhenti merungut dan mengutuk. Kedua-duanya buat kita stress dan itu tandanya kita orang yang kurang bersyukur. Buangkan rungutan dan kutukan dalam minda. Insyaa Allah ilmu mudah masuk ke dalam fikiran.
  6. Minta dan bayangkan kejayaan dalam doa. Bila berdoa minta kejayaan dan bukannya gagal. Apabila menyebut kejayaan dalam doa, bayangkan apakah rasanya bila doa itu benar-benar dimakbulkan.

فَاِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى اللّٰهِ​ؕ اِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الۡمُتَوَكِّلِيۡنَ‏ ﴿3:159﴾

“ Sekiranya kamu telah membulatkan tekad , bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bertawakal.”

— Surah Ali ’Imran ayat 159

 

 Semoga anda berjaya.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan