Isnin, 4 Mei 2020

DISIPLIN PENTING DALAM HIDUP

Assalamualaikum & salam kejayaan buat semua

Hari ini ummi hendak menulis tentang disiplin. Sebut tentang perkataan Disiplin  ramai pelajar yang tidak suka, kenapa ya? Ada banyak alasan atau dalih yang membuat orang kita khusus anak-anak pelajar yang tidak suka untuk  menetapkan  aturan hidup dengan cara yang berdisplin. Namun sebenarnya, jika sudah terbiasa menerapkan disiplin dalam hidup, maka karakter kita akan terbentuk dengan sendirinya, dan akan memudahkan kita menjadi orang yang berjaya.
Melaksanakan tugasan sebagaimana yang dirancangkan pasti akan berjaya. 

Sebenarnya apa makna disiplin dalam hidup kita, dan apa pentingnya penerapan disiplin itu?

 Disiplin Membuat Tugas Kita Selesai Tepat Waktu
Perkara pertama yang wajib kita fahami mengenai disiplin adalah: Disiplin tidak pernah menjadi suatu batasan,  disiplin sebenarnya membantu kita untuk menyelesaikan tugas (sama ada besar ataupun kecil) sesuai dengan batasan waktu yang ada.
Dalam hal ini, anda dapat mulai membiasakan diri untuk menetapkan batasan waktu pada apa yang anda lakukan, sekalipun itu terlihat tidak perlu. Anda akan mendapati tugasan anda akan jadi bertambah baik dan lancar. 
Memang awalnya ianya memerlukan pengorbanan, namun bila anda  sudah biasa menerapkannya, maka semua akan terasa ringan, sementara tugas-tugas kita akan selesai mengikut apa yang kita target, bahkan melebihinya lagi. ๐Ÿ‘

 Disiplin Memberi Anda Kekuatan untuk Mengendalikan Hidup
 Contohnya anda ada target tertentu untuk dicapai seperti target untuk turun berat badan, diet, menabung, menyelesaikan membaca novel, bahkan menyiapkan tugasan.  Setelah berhasil mempertahankan tekad untuk melakukan tugas-tugas berat tersebut, dan benar-benar melakukannya, anda akan menemukan diri sendiri menjadi lebih kuat. Tidak ada lagi rasa bosan atau pun penyesalan kerana melewatkan sesuatu di hari ini. Anda pastinya akan bersemangat menantikan hari esok sambil membuat susunan jadual yang harus dikerjakan untuk esok hari. Semakin banyak pencapaian, semakin banyak pula halangan, semakin terlatih pula anda untuk hidup disiplin.
Yang menarik adalah, anda akan merasa ketagih pula untuk membuat perincian tugas yang harus diselesaikan hari ini, esok, dan juga jangka waktu panjang. Jangan pernah meragukan kemampuan  anda dalam hal ini sebelum anda mencubanya lebih dulu.

Disiplin Membawa Kebahagiaan
 Seharian belajar atau mengulangkaji pelajaran  mungkin akan menghadapkan anda kepada rasa jenuh serta kekuatan  fizikal tubuh yang menurun. Tetapi lain pula jadinya jika anda memiliki sikap disiplin diri yang tinggi. Hal tersebut secara automatik akan memberi kekuatan mental, dan hati akan bersemangat untuk menyelesaikan semua rintangan dengan baik.
Tidak ada lagi kata bosan atau rasa berat yang anda rasakan ketika bangun pagi, malahan akan timbul perasan senang kerana  anda tidak sabar untuk  mula menyelesaikan tugasan baru.

Disiplin Mengajarkan untuk Anda Mulakan Tugas  pada Waktu yang Tepat.
Ada kalanya kita mengalami kegagalan. Namun dengan adanya disiplin dalam diri, maka kegagalan tersebut tidak akan pernah menjadi sebuah batu halangan . Anda boleh merancang tugasan anda dengan lebih matang, serta melakukannya pada waktu yang tepat. Bila harus bekerja, bila harus belajar, bila pula waktunya bermain dan bersenang-senang.
Dengan disiplin dalam diri, kita akan terus berusaha meningkatkan hasil yang kita perolehi sebelumya. Tidak pernah menyerah, hingga batas akhir dan mendapatkan apa yang kita cita-citakan dalam hidup.

Disiplin Melekat Kuat kepada Apa Yang Ada Rencanakan
Selama kita menjalankan gaya hidup yang berdisplin, kita tidak akan merasa terganggu atau tertekan, kerana disiplin dan tujuan hidup kita akan berjalan beriringan. Disiplin hanyalah melekat pada perencanaan hidup kita. Maka secara automatik,  jika kita tidak memiliki perancangan hidup, maka tidak akan ada disiplin yang kita kerjakan. Begitulah sebaliknya, jika kita tidak ada disiplin dalam apa yang kita rancangkan, akan membawa kita kepada sia-sia belaka, sama halnya dengan bermimpi tanpa terbeban untuk melakukan suatu tindakan demi mewujudkannya menjadi nyata.

Begitu juga dalam halnya kita untuk mencapai kemenangan melawan wabak covid19 ini. Jika kita semua rakyat Malaysia akur kepada arahan pemerintah, patuh dan berdisiplin dalam mengamalkan cara hidup baharu, InsyaAllah kita mampu MENANG ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘. Bila semua masyarakat mengamalkan disiplin diri yang tinggi akan cepat kita bebaskan rantaian wabak ini dan kita akan kembali pulih seperti dulu.

Selamat maju jaya daripada ummi... semoga kita menang. Kita jaga kita. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan