Rabu, 29 April 2020

KITA MASIH DALAM PKP: PATUH DAN TAATILAH ARAHAN PEMERINTAH

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua

Hari ini hari pertama kita masuk ke Fasa ke empat Perintah Kawalan Pergerakan bagi mencegah pandemik covid-19.

Kredit gambar Harian Metro 

Perkhabaran gembira ummi dengar tentang pengisytiharan negeri Kelantan merupakan negeri kedua Zon Hijau. Walaupun Kelantan diisytiharkan zon hijau namun kita masih tetap kena stay safe at home. Tunggu dan dengar arahan pemerintah. Pihak kerajaan telah dan sedang merancang pelbagai cara untuk mencegah dari penularan wabak covid-19 ini. Kita tidak mahu jadi seperti sesetengah negara yang cepat mengakhiri lockdown tapi kemudiannya wabak covid19 kembali menggila. Wai ‘iyazubillahi min zaalik.

Taat dan patuhlah kepada arahan pemerintah kerana ianya wajib kita patuhi. Wajib patuh kpd pemerintah.

Firman Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri (pemerintah) di antara kamu.” (QS. An Nisa’: 59)

Ibnu Abi ‘Izz dalam Syarah Aqidah Thahawiyah, berkata, “Hukum mentaati ulil amri adalah wajib (selama tidak dalam kemaksiatan) walaupun mereka berbuat zalim,  kerana kalau keluar dari ketaatan kepada mereka akan menimbulkan kerosakan yang berlipat ganda dibanding dengan kezaliman penguasa itu sendiri.” (Lihat: Syarh Aqidah At Thahawiyah, hal. 381)

Jadi, just stay safe at home. Kekal duduk di rumah sambil itu jangan lupa belajarlah dengan cara baharu dengan pandian dan bimbingan guru-guru anda melalui atas talian. 

Sayang anak-anak ummi... Semoga berjaya.😊

Tiada ulasan:

Catat Ulasan