Selasa, 24 November 2020

KEKAL AKTIF SELEPAS KELAS ONLINE

 


Assalamualaikum dan Salam B’ Wangsa buat anak-anak pelajar tersayang. 

    Umi mulakan bicara pagi ini dengan kata-kata Alexander Graham Bell, Sebelum hal lain (sebelum apapun), persiapan adalah kunci menuju sukses. Penting untuk kita melakukan apa sahaja perkara perlu ada persiapan. Maksud persiapan di sini adalah perancangan yang disertakan dengan tindakan. Oleh kerana kita masih lagi belajar secara dalam talian, maka ummi mengajak anak-anak pelajar agar kekal aktif selepas kelas.

Apa yang perlu anda lakukan selepas kelas online?

    Lihat sekali imbas apa yang telah diajar oleh guru. Ramai pelajar apabila selesai sahaja kelas online mereka terus tutup buku dan nota-nota mereka. Otak manusia mudah lupa apa yang dipelajari dalam masa yang singkat jika tiada usaha yang diambiluntuk menyimpannya ke ingatan panjang. Jadi, sebaik sahaja kelas online anda tamat, cuba ambil masa beberapa minit untuk anda semak/ lihat semula catatan-catatan yang diajar oleh guru   tadi. Dengan cara ini, potensi untuk anda mengingat lebih lama adalah tinggi.

    Tambah maklumat melalui buku-buku tambahan atau rujukan di internet. Selepas kelas, segera cari makumat-maklumat tambahan mengenai apa yang diajar. Ini akan membuatkan anda lebih faham lagi.

    Bandingkan nota anda dengan nota kawan-kawan melalui whatsapp group call sekiranya ada maklumat tercicir. Aplikasi-aplikasi dalam talian yang sedia ada seperti whatsaap, telegram, line dan sebagainya boleh dimanfaatkan sebagai medium untuk anda jalankan study group. Dengan cara ini pembelajaran akan menjadi lebih fokus, mudah mendapatkan bantuan rakan dan mengurangkan tekanan pembelajaran secara online. 

    Berbincang dengan rakan melalui aplikasi dalam talian. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. PKPB bukanlah alasan untuk anda membuat study group bersama rakan. Anda tidak perlu bersemuka. Video call kan ada!

    Perkara penting dalam mengejar kecemerlangan bukanlah boleh atau tidak, tetapi mahu atau tidak! Man jadda wajada, sesiapa yang berusaha dia berjaya.

Semoga anda berjaya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan