Isnin, 9 November 2020

Kita Diuji Lagi...

 Assalamualaikum dan Salam B’ Wangsa buat semua

    Sesi persekolahan 2020 amat mencabar. Kita diuji lagi kali ini dengan berita pengumuman cuti bagi seluruh negera termasuklah negeri Kelantan, Pahang dan Perlis, biarpun negeri-negeri ini bukan dari zon merah. Pengumuman yang mengejutkan ini menimbulkan pelbagai reaksi dari anak-anak pelajar. Ada yang suka, ada yang berduka... lebih-lebih lagi anak2 pelajar yang bakal menduduki SPM dan STPM nanti.

    Sememangnya kita berada dalam norma baharu. Tak tahu bila agaknya kita untuk kembali pulih seperti dulu. Kita bukan saja-saja diuji. Setiap apa yang berlaku ada hikmah yang kita sendiri tidak tahu apa yang akan menanti. Namun, di sebalik ujian ini kita boleh saksikan yang tahun 2020 pembelajaran fizikal tidak dapat kita laksanakan sepenuhnya. Walaupun begitu, dengan kecanggihan teknologi dan kemudahan gajet yang ada kita boleh belajar cara baharu... tetaplah belajar... walaupun di rumah.

    Ingatlah anak-anak, setiap kali apabila kita ditimpa kesukaran hidup cuba ingatkan semula betapa banyaknya nikmat-nikmat Allah yang pernah dan sedang kita perolehi. Sesungguhnya tidaklah musibah yang ditimpakan itu terlalu banyak melainkan hanya secebis daripada bahagian nikmat-nikmat yang amat besar dan banyak dalam kehidupan kita.


Peace ✌️ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan